Pozvánka k registraci a program
EvalCafé na téma Evaluace vzdělávacích programů II:
Co dělat, než přijde dopad?
24. června 2021, 14.00–17.00
Impact Hub Praha, Drtinova 557/10, 150 00 Praha 5 - Smíchov, Velká konferenční místnost
Milá evaluační a vzdělávací komunito,
dovolujeme si Vás pozvat na další EvalCafé z oblasti evaluace vzdělávání, tentokrát ve spolupráci s Nadací České spořitelny a na téma:
Co dělat, než přijde dopad? Aneb:
- Dobré dopadové evaluace ve vzdělávání mohou trvat několik let, mohou přinést silné důkazy o kvalitě pro okolí organizace, ale současně často nepřinášejí mnoho užitečných informací pro samotné další zkvalitňování vzdělávacího procesu a učení se v rámci organizace, která vzdělávací programy realizuje.
- V EvalCafé si chceme povídat alespoň o některých z následujících témat: (i) co jsou prvky vzdělávacího procesu, které podle odborné shody předznamenávají dobré efekty vzdělávání, (ii) jak tyto prvky a jevy z pohledu evaluace nejlépe sledovat a hodnotit, (iii) jak poznat, že jsme na správné cestě u intervencí směřujících na změnu systému, (iv) jak o těchto věcech nejlépe dávat užitečnou zpětnou vazbu.
- Chceme si tedy tentokrát povídat spíše o evaluaci formativní, o evaluaci procesní, případně o theory-based dopadové evaluaci ve vzdělávání či o participativních aspektech toho všeho…
Co dál, pokud jsme vás zaujali?
- Zaregistrujte se na https://forms.gle/Vg87odNnmSpSRq1v7, nejpozději do 21. června 2021.
- Přijďte.
Hygienická opatření
- EvalCafé chceme realizovat v souladu s opatřením platnými v době konání, předpokládejte prosím respirátory a u prezence podpis čestného prohlášení, že jste očkovaní, nebo jste prodělali Covid nebo máte čerstvý negativní test.
Co je EvalCafé?
- Evaluační kavárna
- Tradice neformálního sdílení zkušeností a nápadů v komunitě evaluátorů a zájemců o evaluace pořádaného Českou evaluační společností
- Místo pro výměnu zkušeností, navazování kontaktů a inspiraci
- Účast na Eval Café je zdarma pro registrované účastníky
Program
Moderuje Vladimír Kváča
14.00 – 14.20 |
Úvod, uvítání představení průběhu akce (Česká evaluační společnost, Nadace České spořitelny) |
|
14.20 – 14.45 Krátký příspěvek a vyjasňující diskuze k nastolení tématu |
Jan Hněvkovský: Agilní zpětnovazební systém Většinu z nás zajímá dopad našich aktivit. Problém dopadových kvantitativních evaluací je, že jsou podmíněné řadou předpokladů. Jedním z nich je, že se intervence nemění v čase. To je ale v rozporu s agilním přístupem, který předpokládá, že evaluaci využíváme k získávání včasných odpovědí a na jejich základě samotnou intervenci upravujeme. To je zejména u inovativních systémových projektů klíčové. Ve svém příspěvku zvednu diskusi, jakým způsobem bychom mohli skrze lepší strategické uchopení samotných intervencí a nastavení procesu učení okolo nich vytvořit zpětnovazební systém, který nám dodá odpovědi ještě v průběhu realizace a umožní nám na ně reagovat. |
|
14.45 – 15.10 Krátký příspěvek a vyjasňující diskuze k nastolení tématu |
Markéta Nekolová: Evaluace činnosti v Elixíru do škol Základní mise Elixíru zní: Chceme pomoci změnit způsob výuky/vzdělávání žáků a studentů fyziky na českých školách. aby žáky i učitele hodiny fyziky více bavily, zajímaly a dávaly jim smysl. Hybatelem změny je tzv. kolegiální vzdělávání v regionálních centrech Elixíru, které umožňuje rozvoj badatelského přístupu ve výuce fyziky na školách napříč ČR. Elixíru do škol jako přirozeně učící se organizaci záleží na tom, aby svou misi naplnil. V případě nedostatků nebo problémů, které bere jako výzvu, hledá nové, lepší cesty řešení a reaguje flexibilně na měnící se podmínky. Součástí tohoto procesu je získávání zpětné vazby na všech úrovních své činnosti a od všech cílových skupin, na které působí. První roky má tato zpětná vazba v zásadě kvalitativní charakter, od roku 2018 ji doplňují také kvantitativní metody ověřování přínosu, výsledků a dopadů činnosti Elixíru. Důležitým milníkem evaluačního procesu je pak rok 2020, ve kterém si organizace zpracovala teorii změny jako základní rámec evaluace a sledování plnění meziročních, střednědobých i dlouhodobých strategických cílů. |
|
15.10 – 15.25 |
Přestávka a prostor pro networking |
|
15.25 – 16.00 Paralelní skupinové diskuze k prohloubení tématu |
Jan Hněvkovský: Agilní zpětnovazební systém (Moderuje Vladimír Kváča) |
Markéta Nekolová: Evaluace činnosti v Elixíru do škol (Moderuje Daniel Svoboda) |
16.00 – 16.15 |
Shrnutí a dokončení diskuzí v plénu |
|
16.15 – 16.50 |
Krátký workshop na téma „co dál“ V diskuzích o tématu evaluace vzdělávání bychom rádi pokračovali dále, možná nejen ve formátu Eval Café, ale třeba i v podobě nějaké Community of Practice. Rádi bychom v krátkém workshopu prozkoumali, kdo má jaký zájem, kdo má jaké potřeby a kdo s čím může přispět. |
|
16.50 – 17.00 |
Závěr a rozloučení |