Realistická evaluace

Školení České evaluační společnosti Teorií vedená evaluace efektů: Realistická evaluace

 

Další kurz Realistické evaluace by se mohl uskutečnit na podzim 2025.

 

Realistic Evaluation (Realistická evaluace) je přístup k hodnocení programů a intervencí, který se zaměřuje na pochopení toho, jak a proč určitá intervence funguje nebo nefunguje v konkrétním kontextu. Tento přístup byl vyvinut Rayem Pawsonem a Nickem Tilleyem a zdůrazňuje potřebu hlubšího pochopení mechanismů, které stojí za účinky programů, místo pouhého zjišťování, zda či nakolik daný program funguje či nikoliv. Řadí se tak do rodiny evaluací vedených teorií a akcentovány jsou kořeny přístupu ve vědeckém pragmatismu.

Základní prvky Realistic Evaluation zahrnují:

  • Kontexty: Evaluace se soustředí na specifický kontext, v němž se program odehrává. Je důležité chápat, jaké faktory ovlivňují výsledky a jakým způsobem.
  • Mechanismy: Realistic Evaluation zkoumá mechanismy, tj. procesy nebo způsoby, kterými intervence působí na určité výsledky. Klade důraz na identifikaci těchto mechanismů a jejich fungování. Přístup bere v úvahu, že výsledky mohou být ovlivněny různými faktory, které se mohou lišit v různých situacích. To znamená, že účinnost programu může být kontextově závislá.
  • Realistic Evaluation staví na konceptu mikro-teorie, což jsou hypotézy o tom, jaké mechanismy budou v daném kontextu fungovat. Tyto hypotézy jsou testovány a upravovány na základě dat.

Cílem Realistic Evaluation není pouze analyzovat, ale také přispět k lepšímu utváření intervencí a programů na základě pochopení mechanismů.

Tento přístup je užitečný pro ty, kteří chtějí hlouběji proniknout do toho, proč a jak určité intervence fungují, a co je třeba upravit, aby byly účinnější v konkrétních situacích. Evaluace vedené teorií obecně velmi napomáhají organizačnímu učení a dalšímu vývoji intervencí. Dokáží vysvětlit, za jakých okolností se dostavují efekty intervence, samy o sobě však nedokáží dopad kvantifikovat.

 

Forma:

Prezenčně v Praze 3 x půlden (celkem 7 x 90 minut) s cca týdenním odstupem, aby mohli účastnící plnit malé „domácí úkoly“.

Předpokládáme, že účastníci si přinesou “své” intervence, na které by chtěli společně pohlížet optikou Realistického designu, a vyhradí si cca 2 hodiny času MEZI setkáními k domácí práci.

Místo konání: Česká zemědělská univerzita v Praze, Fakulta tropického zemědělství, místnost 403 (4. patro), Kamýcká 129, 165 00 Praha 6 – Suchdol (plánek, jak se na Fakultu dostat, najdete ZDE)

Spojení: Stanice Zemědělská univerzita, bus 107 nebo 147 (ze stanice Dejvická)

Počet účastníků: 5 – 12

Lektor: Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.; (vladimir.kvaca@gmail.com; 725 563 636)

 

PROGRAM ŠKOLENÍ

1. Setkání – východiska, teorie (3x 90 min)

  • Realistický přístup/design: Základní východiska, porovnání s jinými přístupy

  • Mechanismus + kontext = výsledek

  • Zdroje informací pro tvorbu teorie změny v kontextu realistického designu

  • Příklady (z literatury, z lektorovy zkušenosti při evaluaci ESF intervencí v ČR i na Maltě)

  • Intervence účastníků

[domácí úkol – vysvětlení a upřesňování mechanismů a kontextů intervence]

2. Setkání – “evaluace začíná teorií změny” (2x 90 min) 

Setkání bude zaměřeno na společnou konzultativní tvorbu výchozí teorie změny reálných intervencí, na kterých účastníci pracují. Pozornost bude věnována mechanismům a kontextům.

  • Teorie změny v kontextu realistického designu (model akce, model změny)

  • Jak testovat mechanismy a kontexty

[domácí úkol – upřesnění možností zkoumaní mechanismů a kontextů intervence]

3. Setkání – “evaluace končí lepší teorií změny” (2x 90 min)

Setkání bude zaměřeno na společné rozpracování možností empiricky ověřovat mechanismy, kontexty a jejich vliv na výsledky intervence.

  • Otázky a odpovědi
  • Zakončení

Vaše dotazy rádi zodpovíme na e-mailu vladimir.kvaca@gmail.com a svoboda@czecheval.cz