Školení České evaluační společnosti Teorií vedená evaluace efektů: Realistická evaluace
Další kurz Realistické evaluace by se mohl uskutečnit na podzim 2025.
Realistic Evaluation (Realistická evaluace) je přístup k hodnocení programů a intervencí, který se zaměřuje na pochopení toho, jak a proč určitá intervence funguje nebo nefunguje v konkrétním kontextu. Tento přístup byl vyvinut Rayem Pawsonem a Nickem Tilleyem a zdůrazňuje potřebu hlubšího pochopení mechanismů, které stojí za účinky programů, místo pouhého zjišťování, zda či nakolik daný program funguje či nikoliv. Řadí se tak do rodiny evaluací vedených teorií a akcentovány jsou kořeny přístupu ve vědeckém pragmatismu.
Základní prvky Realistic Evaluation zahrnují:
- Kontexty: Evaluace se soustředí na specifický kontext, v němž se program odehrává. Je důležité chápat, jaké faktory ovlivňují výsledky a jakým způsobem.
- Mechanismy: Realistic Evaluation zkoumá mechanismy, tj. procesy nebo způsoby, kterými intervence působí na určité výsledky. Klade důraz na identifikaci těchto mechanismů a jejich fungování. Přístup bere v úvahu, že výsledky mohou být ovlivněny různými faktory, které se mohou lišit v různých situacích. To znamená, že účinnost programu může být kontextově závislá.
- Realistic Evaluation staví na konceptu mikro-teorie, což jsou hypotézy o tom, jaké mechanismy budou v daném kontextu fungovat. Tyto hypotézy jsou testovány a upravovány na základě dat.
Cílem Realistic Evaluation není pouze analyzovat, ale také přispět k lepšímu utváření intervencí a programů na základě pochopení mechanismů.
Tento přístup je užitečný pro ty, kteří chtějí hlouběji proniknout do toho, proč a jak určité intervence fungují, a co je třeba upravit, aby byly účinnější v konkrétních situacích. Evaluace vedené teorií obecně velmi napomáhají organizačnímu učení a dalšímu vývoji intervencí. Dokáží vysvětlit, za jakých okolností se dostavují efekty intervence, samy o sobě však nedokáží dopad kvantifikovat.
Forma:
Prezenčně v Praze 3 x půlden (celkem 7 x 90 minut) s cca týdenním odstupem, aby mohli účastnící plnit malé „domácí úkoly“.
Předpokládáme, že účastníci si přinesou “své” intervence, na které by chtěli společně pohlížet optikou Realistického designu, a vyhradí si cca 2 hodiny času MEZI setkáními k domácí práci.
Místo konání: Česká zemědělská univerzita v Praze, Fakulta tropického zemědělství, místnost 403 (4. patro), Kamýcká 129, 165 00 Praha 6 – Suchdol (plánek, jak se na Fakultu dostat, najdete ZDE)
Spojení: Stanice Zemědělská univerzita, bus 107 nebo 147 (ze stanice Dejvická)
Počet účastníků: 5 – 12
Lektor: Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.; (vladimir.kvaca@gmail.com; 725 563 636)
PROGRAM ŠKOLENÍ
1. Setkání – východiska, teorie (3x 90 min)
-
Realistický přístup/design: Základní východiska, porovnání s jinými přístupy
-
Mechanismus + kontext = výsledek
-
Zdroje informací pro tvorbu teorie změny v kontextu realistického designu
-
Příklady (z literatury, z lektorovy zkušenosti při evaluaci ESF intervencí v ČR i na Maltě)
-
Intervence účastníků
[domácí úkol – vysvětlení a upřesňování mechanismů a kontextů intervence]
2. Setkání – “evaluace začíná teorií změny” (2x 90 min)
Setkání bude zaměřeno na společnou konzultativní tvorbu výchozí teorie změny reálných intervencí, na kterých účastníci pracují. Pozornost bude věnována mechanismům a kontextům.
-
Teorie změny v kontextu realistického designu (model akce, model změny)
-
Jak testovat mechanismy a kontexty
[domácí úkol – upřesnění možností zkoumaní mechanismů a kontextů intervence]
3. Setkání – “evaluace končí lepší teorií změny” (2x 90 min)
Setkání bude zaměřeno na společné rozpracování možností empiricky ověřovat mechanismy, kontexty a jejich vliv na výsledky intervence.
- Otázky a odpovědi
- Zakončení
Vaše dotazy rádi zodpovíme na e-mailu vladimir.kvaca@gmail.com a svoboda@czecheval.cz.